24 april 2009

Smycken med månadsstenar

Den senaste tiden har jag försökt att komplettera mitt lager av stenar och pärlor så att jag ska ha alla årets månadsstenar tillgängliga, eftersom jag gärna skulle göra en serie smycken på månadstema. Vissa av månadsstenarna är rätt exklusiva, som till exempel april månad som enligt vissa versioner har diamant som sin sten. Som tur är finns det några alternativ som är lite mer rimliga i pris.

Här är de månadsstenar jag bestämt mig för att använda:

Januari - granat
Februari - ametist
Mars - akvamarin
April - bergkristall (diamant)
Maj - smaragd
Juni - pärla (månsten)
Juli - rubin
Augusti - peridot
September - safir
Oktober - turmalin
November - citrin
December - turkos (blå topas)

Inom parentes visas några (ibland lite dyrare) alternativ som jag bestämt mig för att avstå från. Kanske kan det komma att ändras, beroende på vad jag lyckas på tag på för fina stenar. Detta är definitivt inte den slutgiltiga listan över månadsstenar, man hittar den i många olika variationer beroende på var man letar.

Jag minns de månadssmycken jag själv fått i present tidigare, ofta var de väldigt diskreta. Detta hängsmycke har jag gjort just utifrån att den blå safiren är septembers månadssten. Istället för att göra det till ett klassiskt, neutralt månadssmycke har jag låtit det vara ett vackert och användbart hängsmycke i egen rätt.

8 kommentarer:

  1. Jåtte-fina hängsmycken! Din blogg är så kul att gå in på!

    Har själv kollat på månadsstenar och det verkar finnas en mängd olika sätt att kategorisera stenar/månad...så du får väl blanda lite så att det blir hanterbart i pris.

    Har äntligen själv blivit klar med mitt första halsband som jag fick hjälp av dig att hitta bra säljare av stenar på Etsy. Tack för det!! Har köpt upp mig på ett litet (med betoning på litet) lager av stenar. Jag blir lätt ha-galen när jag kollar på Etsy.

    Ha de gott!
    Annelie

    SvaraRadera
  2. Hej Annelie!

    Det är verkligen roligt att höra att du gillar min blogg :-) Och att du gjort färdigt ditt första halsband, förstås! Har du bilder? Det vore jätteroligt att få se vad du gjort.

    Visst blir man lätt ha-galen när man tittar på Etsy (och på pärlor i största allmänhet)! Det är lätt att över-köpa bara för att allt är så fint :-)

    Hälsar Lotta

    SvaraRadera
  3. Hej igen!

    Tips! Har hittat en svensk nät-shop (kanske vet du redan om den) som har mycket pärlor
    http://sekanum.se/sekanumshop.

    PS. Ska kolla om min kamera räcker till för att fota smycken. DS
    Hälsn.
    Annelie

    SvaraRadera
  4. Tack för länken! Alltid intressant att se vad som finns :-) Och jag hoppas kameran räcker för att ta kort - det viktigaste (om du har en digitalkamera) är att använda makrofunktionen för att ta bra närbilder och att använda naturligt ljus - gärna i ett fönster, men utan direkt solsken. Hmm, kanske något för nästa bloggpost?

    SvaraRadera
  5. Hej igen!

    Har du något tips om var man kan köpa silvertråd i olika tjocklekar för halsband/hängen??

    Har inte hittat någon favorit på Etsy än.

    /Annelie

    SvaraRadera
  6. Hej igen Annelie! En riktig följetong blev det idag :-) Jag brukar själv inte köpa silvertråd på Etsy, eftersom jag köper i större volymer och kan få bättre priser på andra ställen. Vilken slags mängder och tjocklekar är du intresserad av?

    /Lotta

    SvaraRadera
  7. Hej!

    Ja, ibland har jag tid att kolla stenar och annat på nätet, bl a följa din blogg;).

    Jag behöver silvertråd, en tunn tråd; 0,5 mm, och en 0,7 mm samt en något tjockare...vet inte vad de tjockare ligger på, men kanske 2- 2,5 mm.

    /Annelie

    SvaraRadera
  8. Om du är sugen på större mängder så har jag handlat (dock annat än tråd) från JLeeBeads med positiva erfarenheter: http://www.etsy.com/shop.php?user_id=5245832&section_id=5160818 Jag ser inget tjockare än 1mm där, dock. I denna butik, som jag inte testat, finns mycket att välja på: http://www.etsy.com/shop.php?user_id=6081282 Försök att jämföra pris så gott det går, det kan skilja en hel del.

    /Lotta

    SvaraRadera

Thank you for leaving a comment! You make my day brighter!