27 april 2009

Några enkla tips för hur du tar bättre kort på dina smycken

Du gör egna smycken (eller andra saker i litet format) och tycker det är jätteroligt. Och du har en digitalkamera. Naturligtvis vill du gärna ta några kort på dina kreationer för att visa upp för vänner och bekanta! Men varför blir de inte så bra som du tänkt dig? Här följer några enkla, grundläggande tips om hur du tar bättre bilder på dina smycken (som säkert även kan tillämpas på annat hantverk också!) som inte kräver några investeringar alls, under förutsättning att du redan har en digitalkamera.

Det viktigaste är att du hittar och använder makrofunktionen för att ta bra närbilder. Med makrofunktionen kan du nämligen komma riktigt nära det du tar kort på, och för små saker är det ovärderligt. Symbolen för makrofunktionen är ofta en blomma.

Nästa viktiga detalj är att använda naturligt ljus - i ett fönster, i skuggan på en veranda, men utan direkt solsken. Direkt solsken gör lätt bilden överexponerad.

Hitta några bra, neutrala bakgrunder till dina objekt. Jag använder en ordbok och några fina stenar som jag hittade på semestern. Andra bra bakgrunder kan vara vackra scrapbookingpapper (gärna neutrala, inte för starka färger eller mönster), en vit eller ljus linneduk, en vit keramiskskål.OK, dina smycken ligger fint upplagda på en neutral bakgrund och ljuset är rätt, kameran är inställd. Försök att komma nära objektet, och leta efter intressanta vinklar. Ta många bilder, så slipper du börja från början igen om det visar sig att några är suddiga. Ta både helbilder och närbilder.

Använd ett program för att beskära och fixa till bilderna lite - kanske överkurs, men det räcker med ett enkelt program. Jag använder i första hand Microsoft Office Picture Manager som följer med i Officepaketet. Där kan jag beskära, förminska och ljusa upp bakgrunden. Det finns även gratisprogram på nätet som är riktigt bra, framför allt Gimp och Picnik.com har jag hört bra saker om, även om jag inte hunnit testa dem själv än.

Hängsmycke att fästa på kedja, labradorit och sterlingsilver

Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Tack snälla L för tipsen! Ska genast pröva med de smycken jag har gjort!
    Jättefint hänge!

    /Annelie

    SvaraRadera
  2. Så bra om mina tips kan vara till hjälp! Jag vill gärna se bilder :-) Och tack!

    /Lotta

    SvaraRadera

Thank you for leaving a comment! You make my day brighter!