04 april 2007

Att göra smycken efter önskemål

Det händer ibland att jag får frågan "kan du göra ett sånt armband fast i guld?" eller så säger nån "jag vill ha de här örhängena fast i silver". Och då säger jag oftast "Javisst!", för jag tycker att det är roligt att göra smycket precis så som man vill ha dem (om jag kan).

Två coctailringar i silver med rökkvarts.
Det är lite likadant med ringen till vänster. Jag fick titta på en ring och fick samtidigt frågan om jag kunde göra något liknande. Roligt! Då får jag chans att göra något som jag kanske inte hade gjort annars. Jag tycker den blev rätt så bra! Det är silvertråd med ett litet kluster av fasetterade pärlor: En Swarovskikristall "Jet", två ametister, två rökkvartskulor och en Fair Trade-silverpärla från Thailand. Ringen till höger är en fasetterad rund rökkvartspärla som vilar i ett bo av silvertråd.

Rökkvartsörhängen

Här är ett par örhängen där förlagan var med gulddetaljer (också rökkvarts). Det jag gillar med silver är att det är elegant och tidlöst, aldrig pråligt, och passar vid alla tillfällen. Dessutom är det ett jättefint material att arbeta med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Thank you for leaving a comment! You make my day brighter!