08 oktober 2006

Fair Trade-smycken

Det har ju talats en del om arbetsförhållanden för människor i fattigare länder som får betala med sin hälsa för att vi ska få billiga smycken. Just när det gäller halvädelstenar är det inte lätt för mig som tillverkar smycken att hitta bra inköpsställen där de garanterar villkoren för arbetarna, men för silverdetaljer har jag hittat ett bra ställe, Shiana. De har otroligt vackra, unika handgjorda silverpärlor i rent silver som kommer från de så kallade Karen Hill-stammarna i Thailand. På deras webbplats kan du också läsa mer om vad de gör för sina silverarbetare. Om du bryr dig om hur och av vad dina smycken tillverkas, säg till så kan jag välja pärlor och detaljer utifrån det. Dessutom utformar och tillverkar jag själva smycket själv, för hand, garanterat fritt från barnarbete!

2 kommentarer:

  1. Otroligt häftig sida, tack för tipset.

    Jag har faktiskt varit och träffat andra delar av Karen folket i Thailand när jag gick på metallformgivning på Konstfack. Om jag ändå vetat om detta, häftigt.

    SvaraRadera
  2. Hej Charlotta!

    Visst har de jättevackra saker? Det är svårt att förstå att de sitter och tillverkar allt för hand med (enligt våra mått) primitiva metoder. Och en del av pärlorna är minimala! Ändå lyckas de stämpla in små blommor eller fiskar.

    Oh, jag skulle gärna åka till Thailand just för att kunna se silversmidet. Måste vara jätteintressant.

    Hälsningar Lotta

    SvaraRadera

Thank you for leaving a comment! You make my day brighter!